20.3.11

Vem du är och varför läser du detta



Denna blogg har haft över 60 000 läsare under de fyra år jag skrivit denna. Det överskreds idag 21.11.2013 på förrmiddag. Jag är stolt och glad om er alla. Ni är fler än jag kunnat ana när jag började skriva bloggen.

Större del av er hamnar på mina sidor efter att sökt något fakta med sökmotorer. Det är utmärkt, jag har ju inte marknadsfört denna på något nämnvärd sätt. Som avslutning för vintersäsongen 2012 berättade jag vem ni är, vilka texter ni läser och varför (och uppdaterar läsarsiffrorna nu 21.11.2013). 

Sama teksti suomeksi - kelaa blogia ylöspäin!



När jag började blogga i december 2009 hade jag högst en blek aning om vad detta skulle bli och med vilka konsekvenser. I maj 2010 gav blogspot.com mig möjligheten att använda statiskverktygen, som jag kan använda att följa hur mycket man tittar på mina sidor, varifrån i världen och t.o.m. med vilka apparater. Jag vet t.ex. att man tittat mina sidor tio gånger med iPad men de flesta, närmare 6500 tittat med PC med Windows. Jag kan kolla vilka sökmotorer man har använt och med vilka sökord man hittar mina texter.


Dessutom har ett räkneverk tickat under hela bloggens existens hur många gånger man har kollat dessa sidor.

Men vem du är – det förblir hemligt även för mig även om jag lockat dig att läsa detta just med antydan av motsatsen.

Det är lätt att gissa inriktningen på statistiken, men det finns också spännande överraskningar. Det är alltså frågan om hur många som har öppnat enskilda texter, tittat på den. Tyvärr får jag bara gissa hur många dessutom läst – t.o.m. det hela. Jag vet  inte hur många som är unika läsare eller hur många kollar samma text flera gånger. Men siffrorna ger en fingervisning vad som upplevs som intressant. Dessutom vittnar sökmotoruppgifterna att man söker information från mina olika texter, inte bra tittar på det som ligger överst. Det är viktigt för mig.

Mina mest lästa

Efter maj 2010 har man tittat mest på texter som gäller mina val av boende och ort. "Att söka bostad och hur jag hamnade i San Agustín".  När jag skrev denna text för första gången mars 2011 hade man kollat detta lite mer på finska 516 (uppdat. 21.11.2013: 1122)  gånger på


och något färre gånger, 398 (1838), på svenska


Detta är helt enligt mina förväntningar och syften eftersom detta val var för mig helt avgörande och ganska arbetsam process när jag grubblade över var jag skall leva resten av mitt liv efter pensioneringen. Det var ju också självaste orsaken att började skriva bloggen. Jag hoppas att många, även du, har fått nytta av det under dina val. Samma tema upprepar sig i olika former i många andra av mina texter så det kan vara mödan värt att ögna på de också.
(Uppadatering 21.11.2013: Min förhoppning lär ha uppfyllts åtminstone delvis. Viss bostadsmedlare i Las Palmas berättade att flera hans kunder han hänvist till en viss blogg...)


Samma tema från en annan vinkel har också varit populär, den på finska


har man tittat 291 (952) gånger och den svenska versionen


har kollats 157 (478) gånger. Även dessa båda är bland tio-i-topp listan av tittare under hela statistikperioden.

För mig är det intressant och glädjande är att många har hittat mina sidor pga. texterna om godartad förstorad prostata. Detta tema har anknytning till Kanarieöarna bara via omvägar, men bevittnar om två saker: vård av förstorad prostata är viktig ämne för många ( av goda skäl ) och man vill också veta om hur vårdapparaten i öarna fungerar – även om detta har lockat färre tittare än själva ämnet.



Den finska versionen


är nummer tre på listan av mest tittade under hela perioden t.o.m.  20.3.2011, 336 ( 21.11.2013: 1175) tittare. Den svenska versionen har fått något färre tittare.


Den exakta siffran vet jag inte eftersom den inte är med i tio-i-toppen. (21.11.2013 vet jag bättre: 595).  Men t.ex. den svenska fortsättningen i temat, mikrovågsbehandling av prostatan


var under senaste månaden nummer tio på listan, 28 tittare. Jag vet  att den finska versionen har man också tittat ofta,


men den kom inte upp på tio-i-toppen under förra månaden. För mig är det viktigt att informationen om detta känsliga ämne som berör så många sprids även på detta sätt. Jag hoppas att jag har kunnat minska fördomar och uppmuntrat att söka vård.


På spåren av skojare

Speciellt glad är jag över att mina texter om semesterklubb värvare har varit raketen på tittarstatistiken. I år i januari publicerad


och den finska versionen


har under flera veckor legat som etta och tvåa på veckostatistiken. Under senaste månaden har den svenska texten haft 169 tittare och den finska 56. Delad på hela statistikperioden blir det 333 svenska tittare och 224 finska. Idag fick den svenska sidan en tittare till och den finska fyra.

Uppdatering 21.11.2013: Dessa texter har varit den andra stora tittarlyftaren under året 2011-13. Nu har det varit 5042 tittare på svenska och 3025 på finska. Kommentarer med läsarnas egna erfarenheter har också varit många och givande på båda språken. Nu har även den Spanska staten stiftat laget om de nya EU-reglerna om detta område. Lednigen på Voyager Travel / Lifestyle Vacation har också blivit föremål om kriminalutredning  under 2013.


För att svälja värvarnas lockbete var så pinsamt att ingen vuxen borde göra det. Men gav mig anledning att gräva i fenomenet.  Uppenbarligen det är många som gör samma misstag, och ångrar djupt. Jag har grävt i detta mer än vanligt och hittat spännande historier i synnerhet om Voyager Travels märkliga struktur, som är både som kameleont och rysk trädocka. Om saken intresserar dig kan det vara intressant att läsa igen, jag har lagt till fakta både i februari och i mars - och under åren.



Viktigaste är dock att de nya EU reglerna sätter nu gränser för både timeshare och semesterklubbar. De försäljningsmetoder som Voyager / Lifestylevacation använde i januari 2011 är numera för väsentliga delar illegala. Man måste bl.a. redan vid första träff på gatan berätta till kunderna att värvningen gäller försäljning – och inte oskyldig information.

Kanarias Mikki överraskar

Underhållningens dragkraft är väl bevisad och kan läsas också i min statistik. Ursprungligen sverigefinska artisten Martti Mikkelä från Olofström har under sitt nya artistnamn Kanarian Mikki (Kanarias Mikki) lockat till mina sidor om honom


hela 307 (1380) tittare vilket är femte plats på tio-i-topp listan. Om mina texter på finska har han roffat placering nr. tre efter bloggar om bostad sökning och prostata. Inte illa. Men han är ju också den största finska popidolen här jämte sitt jobb som värd på restaurangen Apilaniitty i Playa del Inglés. Han har sina egna web- sidor och de som googlat dessa har också hittat honom på min blogg. Det är ganska naturligt att svenska tittare inte har haft samma intresse för denne urfinne även om han kom hit från Sverige.

Den femte stora ämne som lockar tittare är hur man skaffar Internet för tidsbegränsad behov.
Med det tema har jag slagit mitt huvud mot väggen på olika sätt och rapporterat om både bulor i skallen som glädjemoment i samband med detta i  förhoppning att du skulle slippa billigare undan.


Min svenska text


om billig operatören Más Movils Internet service har fått 215 (1089) tittare. Den finska versionen


nådde inte på tio-i-topp.

Uppdat. 25.12.2011: Numera, vintern 2011-2012, har jag den lokala wimax-firman Blend som min leverantör, separat artikel om det berättar varför.  21.11.2013  hade den haft 464 läsare på svenska och 1166 på finska. 

http://tapanim.blogspot.com.es/search/label/Blend


Var finns tittarna
Tvåspråkigheten har varit viktig orsak att min blogg nått så många olika slags tittare. Innan jag började skriva var frågan vem jag skriver till en tröskel som jag hade visst besvär att komma över. Skall jag som sverigefinne skriva på svenska till svenskar eller på finska till finnar? Lösningen blev både och. Jag bara hoppas att mina svenska läsare har överseende att jag inte skriver på mitt modersmål vilket säkert lämnar sina spår i texterna. Min Väninna är min språkgranskare, men även hon har finskan som modersmål.

Men tvåspråkighetens betydelse kommer fram när man tittar från vilka länder jag har tittare. Bland dessa siffror finns också en stor överraskning.  Fyra största grupper är förväntade.
Flest tittare är från Finland, under hela statistikperioden 3568 (28681).
Näst flest tittare är från Sverige, 2110 (13213). En del av dem är nog sverigefinnar som jag själv. Statistiken visar inte vilket språk man läst på från olika länder. Tredje största gruppen är från Spanien, 602 (7046), sannolikt både svenskar och finnar. Från USA har jag fått 267 (3353) tittare, språket kan bara gissas. 

Uppdat. 23.1.2012: En ny tittargrupp har formerat sig under året, de som Russland, just nu 369. nr. fem i rangordningen (1706).


De andra stora tittare grupper kommer från Norge 81 (373), Tyskland 51 (1250). Under resans gång har jag sett flera exotiska länder i veckostatistiken, t.ex. ett två delad namn som lät som från Södra Havet men jag minns inte ens vad det hette, eller mer bekanta som Slovakien, Kroatien, Polen,  Ungern, Irland, Malta, Cypern osv.

Vad söker man

Internet sökandets Sesam-öppna apparat är ju de olika sökmotorer där Google är bara en, fast överlägset störst. Dessutom finns det några hemsidor som klistrat min adress på deras länksamling – tack för det! Eller hänvisning på olika debattsidor till min blogg, mumma för mig. En av dessa är Computer Club Gran Canarians http://www.gran3c.com/aktuellt/aktuell.htm
 – tack Taito! (Tyvärr är sidan numera inaktiv.)


Statistikverktygen visar sökmotorernas länkar där jag kan klicka tillbaka och se t.o.m vilka sökord man använt när man hamnat hos mig. Dessutom ger det för dagen, veckan, senaste månaden och hela statiskperioden vilka sökord man använt mes av. Denna lista toppas av Kanarian Mikki och Apilaniitty, också konkurrenten Mummola i Playa del Inglés är med.på listan.
Tvåa och trea är på svenska ”långsemester gran canaria” och ”långsemester Kanarieöarna”. Därefter följer ”lifestylevacation”, ”lifestylevacation.net”, sedan kommer finska ordet ”lomaklubi”, som betyder sesmesterklubb.

Uppdatering 21.11.2013: Ny ordning på söklistan: Kanarian Mikki toppar än på 296 söknigar, följd av Playa del Ingles 134, Hannu Mähönen 88, långsemester Gran Canaria 65, Lifestyle Vacation 56.

En bättre business - eller?

På den tiden då jag började blogga var det i svenska tidningar artiklar om unga tonåriga tjejer som bloggade om mode och kosmetik med sådan framgång att de hade fått en massa dyra reklam på sina sidor. De hade blivit småförmögna på kuppen. Samtidigt hade Google utvecklat linksystem som matade reklam till bloggsidor om bloggaren så ville. Det baserar på singnalord och bloggens innehåll och man kan inte välja sin reklam – bara välja bort vissa om man vill och hinner hålla koll på det. Bloggaren får sedan pengar på sitt konto efter hur många gånger läsarna har klickat på dessa reklamlänkar.


Även jag passade på att smådrömma om lite inkomster som tillägg till pensionen när jag började. Men katten också! Den egentliga pengaströmmar får jag väl vänta på. Det finns först en tröskel på 700 SEK som måste överskridas innan det börjar flöda. Hittills har jag samlat ihop bara 254, 64 SEK  med era klickar. (Februari 2013 fick jag äntligen de första 700 SEK på min bankkonto!) 

Men glädjen att lyckas nå så många tittare/läsare är så mycket större än några slantar! 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tiedätkö lisää? Kerro! Haluatko lisätietoa? Kysy!
Vet du mer? Berätta! Vill du veta mer? Fråga!